بسته بندی

این روزها بسته بندی محصولات فقط نقش حفاظت و تقسیم بندی را ندارد و بیشتر به یک ارزش افزوده برای کالا تبدیل شده است، انکار نقش بسته بندی کالا در تصمیم گیری مشتری در محل خرید غیرممکن است،
یک بسته بندی بد می تواند مشتری را از خرید منصرف کند،
یک بسته بندی متوسط می تواند به راحتی بازی را به رقیب ببازد و در میان چیدمان فروشگاه گم شود،
 یک بسته بندی خوب می تواند تصمیم گیری را برای مشتری راحت کند
و یک بسته بندی خلاقانه و عالی می تواند مشتری را به خرید محصول ترغیب نماید.
با توجه به اینکه هنوز در کشور ما فرهنگ خرید بر مبنای خرید فله و باز است هنوز راه درازی در پیش داریم تا شاهد رشد و رونق بسته بندی های محصولات باشیم ولی این روزها صادرکنندگان متوجه این انر شده اند که بدون توجه به این بخش توفیقی در بازار جهانی نخواهند داشت و همگان می دانیم که به خاطر همین بسته بندی بود که بازار زغفران را به اسپانیا واگذار کردیم و پسته را به دیگری....

و اگر تولید کننده ای گوشه چشمی به بسته بندی نشان می دهد در راستای ارتقای بسته بندس محصولاتش از بد به متوسط است و هنوز جایی برای بسته بندی های خلاقانه در صنعت کشور در نظر گرفته نشده است.
بنابراین با نگاهی سرسری در فروشگاه ها می توان دید که در هر رسته از صنعت رقبا می کوشند تا مبنای بسته بندی هایشان را بر تفاوت های جزیی بگذارند که فقط محصولات باهم قاطی نشود و هیچ یک برتری خاصی بر دیگری ندارد و بارز نیست که این نشاندهنده آن است که نیازش را حس نکرده اند.
ولی از طرف دیگر به علت بالا بودن هزینه ها وقتی بسته بندی ها خاصتر می شود بعضا کیفیت محصولات پایین می آید و این اتفاقی است که در صنعت شکلات و شیرینی افتاده است، جعبه های شیک شکلاتی که کیفیت شکلات داخل آنها چنگی بدل نمی زند و باعث می شود که مشتری فکر کند فقط پول مقوا را می دهد
و این عدم تعادل تا آنجا پیش می رود که بدون توجه به مسیر طی شده  توسط تولیدکنندگان باعث رشد بدبینی نسبت به فرهنگ بسته بندی می شود.

به هر حال همیشه فرم و رنگ روی ناخودآگاه انسان تاثیری انکار ناپذیر داشته و یک بسته بندی خلاق می تواند حس تملک فرد را برانگیزد و اگر کیفیت محصول نیز به خوبی پوسته ظاهری آن باشد قدم های اولیه برای برندینگ برداشته شده است
برند به معنای حضور مثبت در جان و ذهن مخاطب

/ 0 نظر / 37 بازدید